Survive the Super Fly - Reisverslag uit Sydney, Australië van Thekla Boer - WaarBenJij.nu Survive the Super Fly - Reisverslag uit Sydney, Australië van Thekla Boer - WaarBenJij.nu

Survive the Super Fly

Door: Thekla

Blijf op de hoogte en volg Thekla

06 Februari 2009 | Australië, Sydney

Hai Mates,

Na een week in de desert te hebben doorgebracht, zijn we blij om weer in de "bewoonde" wereld te zijn. We hebben afgezien hoor. Maar dat hoort er ook bij, he Kees? Toen we vorige week uit Adelaide vertrokken was het geen 40C, maar werd er 's ochtends om 11u al een temperatuur van boven de 45C gemeten. Iedereen sprak erover: het was een "hottie" zoals ze dan zeggen. Nee, Niels en Thekla gaan gewoon het binnenland in richting Coober Pedy. Na een volle dag volledig in de auto te zijn doorgekookt (12 liter vocht gedronken), kwamen we 's avonds aan in Coober Pedy. Dit plaatsje staat bekend om zijn opaal. 80% van het opaal in de wereld komt hier vandaan. Ongeveer 50% van de bewoners leeft onder de grond om de barre weersomstandigheden te kunnen verdragen. Huizen, kerken, hotels, casino's, alles onder de grond. Veel is toegangelijk voor publiek, dus Niels en ik hebben een ronde gemaakt en e.e.a. bezocht. Heel bizar. Uberhaupt is het een gehele ervaring om een hele dag te rijden en dan misschien 10 auto's tegen te komen en verder helemaal niets, niets en nog eens niets. Elke 200 km heb je een roadhouse. Daar kan je tanken (tegen een mooie prijs ahum), colaatje halen en vaak zit er ook nog een motel aan vast. That's it. Nu zeg ik wel dat er niets is, maar vergeet een belangrijk iets wat toch wel een stempeltje op de route heeft gedrukt: DE VLIEG. Echt met geen pen te beschrijven, je gaat de auto uit en ze zitten met 100-en tegelijk in je mond, ogen, neus, oren, alles. Tja, dat zetten ze dan niet neer in die Roughguide reisgidsen dat je in de zomer werkelijk belaagd wordt door die krengen in het binnenland. Het komt er op neer dat we 7 dagen zo'n 22u per dag in de camper hebben gezeten om die beesten maar een beetje te ontvluchten.

Maar goed, na Coober Pedy was het een dag rijden naar de bekende Ayer's Rock in het centrum van Australie. En indrukwekkend is het. Een monoliet die in ene opdoemt in de woestijn. Voor de Aboriginals is de Uluru heilig en op veel plaatsen mochten we ook geen foto's nemen. Wij zijn erom heen gewandeld (9 km) en naderhand hadden we spierpijn in de armen van het vliegen wegwapperen. Op dat moment waren we zo ontzettend klaar met de hitte en de vliegen dat we besloten om zo snel mogelijk naar de oostkust te rijden. Dat was nog maar 3,5 dag rijden duss... Zo'n elke 1000 km die je aflegt zie je het landschap veranderen: eerst woestijn, daarna gras, daarna wat bomen en finally: een bewoonde wereld! We hebben wel 700 km moeten omrijden omdat de hoofdweg van Mount Isa richting Cairns afgesloten was ivm overstromingen (nu regenseizoen). Dat was even balen, maar we zijn allang blij dat we er uberhaupt konden komen. Op dit moment is namelijk de snelweg naar Cairns nog steeds afgesloten op meerdere plaatsen en wij moeten daar over 1,5 week toch heen. Alternatieve routes zijn er niet hier. Even afwachten maar.

Al met al hebben we in 7 dagen ruim 5000 km gereden, maar nu we er redelijk vliegvrij op terug kunnen kijken: het was het meer dan waard!! Fascinerend om te ervaren hoe groot en leeg een land is en hoe groot de verschillen in klimaat en vegetatie zijn (hitte en bosbranden in het zuiden, overstromingen in het noorden).

We zitten nu dus bij de Whit Sundays en gaan morgen een 3 daagse zeil-duik-cruise doen bij de Whit Sundays en de Great Barrier Reef. We hebben er zin in. (We hebben weersvoorspellingen gecheckt en geen enge stormen en cyclonen op komst, de boten gaan er niet eens op uit mocht het weer slecht worden, dus geen zorgen.)

See ya!!

The en Niels

• 06 Februari 2009 - 08:51

Kees En Grietje:

Hitte, vliegen, woestijn, een omleiding van 700 km, eindeloze wegen. Ja, dan zijn vegetatie en vocht (geen overstromingen natuurlijk) ontzettend welkom. Wat een ervaringen. Heel veel plezier bij jullie cruise naar het Great Barrier Reef. Die naam alleen al.
    Liefs!!

• 06 Februari 2009 - 13:39

Sabrina:

HAHA!! Zie jullie al helemaal zitten met vliegen in je oren,ogen,mond.. GATVER!
    The zeker geflipt van die beesten hihihihi, zie je helemaal voor me.

HEERLIJK drie dagen duiken en zeilen, geniet ervan!!

Wij hebben een vakantie geboekt naar de Dominicaanse Republiek, KANNIE WACHTEN, maar moet dat helaas nog wel ruim 3 maandjes.

Ah ja, lekker vooruitzicht in ieder geval..

Geniet ervan en blijf bij pijlstaartroggen en haaien uit de buurt AUB.

LOVE YOU!

• 07 Februari 2009 - 10:19

Will Bulterman:

hallo mensen,
    weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen.
    ja inderdaad je ziet soms op tv kinderen met vliegen op ogen en mond maar als ik dit van jullie hoor
    brrrrrrrr niet echt lekker.
    maar goed elke ervaring is er een en dan waardeer je het destemeer als alles lekker schoon en vliegvrij is.
    geniet er van vooral van de temperatuur want hier wordt het straks weer kouder.
    nu nat en regenachtig.
    groetjes van mij
    willB

• 07 Februari 2009 - 19:31

Chantal:

Hi lieverds!
    Ik zit hier helemaal weg te kwijnen bij jullie fantastische verhalen! Wat ontzettend gaaf allemaal zeg!

The, ik zie je echt helemaal zitten vloeken met die vliegen... haha... Ik hoop dat Niels dat gefilmd heeft...

Ik denk aan jullie!!!
    Dikke zoen

• 08 Februari 2009 - 13:56

Ank:

Gelukkig geen enge stormen en cyclonen.Op tv gisteren zeiden ze overstromingen in het noord oosten. sven kramer voor de derde keer wereldkampioen.Veel liefs ank

• 08 Februari 2009 - 13:59

Ank:

voor het eerst alles alleen gedaan met de computer'.Ik ben blij en dit mag op jullie site. Hoera.

• 08 Februari 2009 - 14:02

• 08 Februari 2009 - 14:05