Campgound & Beergarden Yaukolo - Reisverslag uit Savusavu, Fiji van Thekla Boer - WaarBenJij.nu Campgound & Beergarden Yaukolo - Reisverslag uit Savusavu, Fiji van Thekla Boer - WaarBenJij.nu

Campgound & Beergarden Yaukolo

Door: Thekla

Blijf op de hoogte en volg Thekla

11 April 2009 | Fiji, Savusavu

Bula!

De laatste paar uurtjes op Fiji zijn aangebroken en daarmee ook de laatste uurtjes van onze reis...helaas...

Eerst nog het laatse stukje Nieuw Zeeland.
De laatste week in NZ hebben we het uiterste noorden van het noord eiland verkend. We hadden schitterend weer en kampeerden vaak op verlaten DOC campsites (DOC=Department of Conservation). Dit zijn basic campsites met van die composttoiletten, koude buiten douches en hebben de beste locaties: aan zee in de middle of nowhere en voor weinig geld. We zijn ook nog een dag gaan duiken bij de Poor Knights. Aparte ervaring om met warme kleren op de boot te zitten en warme chocolade melk te drinken en niet in de gebruikelijke hitte te zitten. Het water was errug koud en we moesten dan ook 14mm wetsuits aan i.p.v. de gebruikelijke 3mm in Azie. Maar het duiken was erg mooi. Geen koraal, maar veel tunnels en kleine grotten met een zeer goed zicht. Erg geslaagd, maar we konden niet wachten om naar Fiji te gaan.

Vorige week dinsdag vlogen we van Auckland naar Nadi en vanaf daar een binnenlandse vlucht naar Vanua Levu. In eerste instantie moesten we zo'n 6 uur wachten op de binnenlandse vlucht, maar na een paar dollars betaald te hebben konden we nog mee met een andere vlucht die op het punt stond te vertrekken (de dollars verdwenen in de broekzak van de man zoals je wel zult begrijpen...). Over het vliegtuigje zullen we het verder maar niet hebben, maar dat was weer schitterend natuurlijk. Vanua Levu staat niet bekend als een toeristen oord, dus al teveel keuze aan accommodatie was er niet. Er zijn natuurlijk wel resorts waar je voor zo'n 500 dollar per nacht mag slapen, maar dat lag ietwat buiten ons budget :). Gelukkig stond in de "heilige" Lonely Planet ook de campground en beergarden Yaukolo genoemd dus wij gingen daar maar voor. En dat is een zeer goede keuze gebleken. We hebben een supertijd gehad! We waren de enige gasten en sliepen in een dorm in een schitterende tuin (limoenen, papaya, ananas, chili, gember, citroengras, bananen, kokos, grapefruit, passiefruit, etc.) De eigenaren Jim en Louise waren super aardig en we hebben heel wat lange avondjes met de nodige Fiji Bitter achter rug :) Veel locals ontmoet die daar langs komen voor een biertje en heerlijk gegeten, veel traditionele Fiji gerechten. We hebben rugby gekeken in de lokale pub in SavuSavu (wederom een fantastische ervaring) en we hebben uiteraard de nodige dagen gedoken. De eerste dagen konden we niet duiken, omdat we erg slecht weer hadden, veel wind en regen en een cycloon die ons op een haartje na miste. Maar nadat de storm voorbij was, klaarde het helemaal op en hadden we een paar fantastische duikdagen. Niels en ik waren de enige klanten, dus samen met de Sonny en Isaac (de divemasters) hadden we de boot voor onszelf. Het duiken is geweldig mooi en de nodige haaien, barracudas, schildpadden, nudibranches en shrimps gezien. Het koraal is subliem: alle kleuren en vormen die je maar kunt bedenken. En het was natuurlijk weer lekker warm met een watertemperatuur van zo'n 29C.

We zijn in deze 12 dagen helemaal verliefd geworden op Fiji, de mensen en het onderwaterleven. Alleen het is zooooo ver weg van ons kikkerlandje en de realiteit is dat we over een dag of 3 weer in Holanda zijn en teruggaan naar het normale leven.

De afgelopen 7 maanden zijn voorbij gevlogen. Het was in een woord GEWELDIG en we hebben de tijd van ons leven gehad.

Bedankt voor alle berichtjes en tot snel!

Liefs The en Niels

• 11 April 2009 - 14:26

Sabrina:

oh..meis... Het klinkt fantastisch.. Heerlijk voor jullie! Vind het stiekum wel gezellig dat jullie weer terugkomen maar de omschakeling zal voor jullie waanzinnig zijn waarschijnlijk. Tot over 3 dagen! Gaan we ff knuffen! Dag moppies! Kus van ons

• 11 April 2009 - 19:52

Kees En Grietje:

Wat een geweldige finale! Wij hebben genoten van jullie inspirerende verslagen. En waar woorden tekort schoten, komen straks nog de beelden (foto's)en losse herinneringen. Dit kan niemand jullie meer afnemen. Goede reis terug. Liefs.

• 12 April 2009 - 15:24

Ank:

Lieve Thekla en Niels. Op deze reis kunnen jullie altijd terug kijken en aan vast houden bij tegenslagen. Ik wens jullie behouden vlucht en tot dinsdagmorgen schiphol!Jullie liefhebbende moeder Ank

• 17 April 2009 - 16:00

Will Bulterman:

hoi thekla en niels,
    we hoorde dat jullie dinsdag door en heel\ feestcomité ontvangen zijn op Schiphol, dus weer veilig thuis. Het zal wennen zijn, maar de ervaringen die jullie hebben kun je mijmerend in gedachten gewoon voorbij laten gaan en verder gaan met de dag.
    we spreken elkaar nog wel en tot ziens,
    will en sjoerd