That 'sounds' good!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Thekla Boer - WaarBenJij.nu That 'sounds' good!! - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Thekla Boer - WaarBenJij.nu

That 'sounds' good!!

Door: Thekla

Blijf op de hoogte en volg Thekla

06 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Wanaka

Geweldig! Dat is Nieuw Zeeland tot nu toe. Zijn er inmiddels al 2 weken en hebben zoveel gedaan, althans zo voelt het dan voor ons.

Even beginnen bij het begin. Twee weken geleden 's nachts aangekomen in Christchurch. We hadden geen hostel geboekt en alles bleek vrij vol te zitten. Uiteindelijk hebben we de "eer" gehad om voor het eerst in ons leven in een dorm te slapen (veel stapelbedden in een kamer). Bleh. De volgende dag vroeg op en op internet eens even bekeken hoe we ons zouden gaan verplaatsen in NZ. Auto of camper. Campers waren erg duur, maar uiteindelijk hebben we toch een prima deal kunnen sluiten. De campervan is ruim 10 jaar oud en heeft 400.000km gereden maar doet het prima (tot gisteren dan want de koelkast heeft het begeven :)). Een tentje zagen we toch niet zo zitten (koud!! en klooien met koken enzo).
We hebben 2 relaxte dagen doorgebracht in Christchurch en heerlijk sushi gegeten. Kwam er nog een Duitser het restaurant binnenlopen die we op de duikboot op Komodo waren tegen gekomen. Tis een kleine wereld....
Christchurch komt heel Engels over en het is best een leuke stad. We hebben ons in ieder geval prima vermaakt! Maandagochtend konden we de camper ophalen en zijn we richting Banks Peninsula gegaan. Al snel erg bochtige bergwegen, maar het was wonderschoon. Ons monden bleven openvallen zo mooi. In een kleine baai op de camping gaan staan (voor het schandalige bedrag van 6 euri), aan zee en helemaal verlaten. Niels trok er uiteraard meteen met de hengel op uit en het ene haaitje na de andere werd uit de zee getrokken. Heb zowaar ook nog een poging gedaan, maar zat binnen een minuut vast aan de rotsen. Laat maar zitten verder. En het was ook nog eens topweer! Zonnetje scheen, maar moesten nog wel even wennen aan de lagere temperaturen.
De volgende dag zijn we de binnenlanden ingereden naar Lake Tekapo. Het landschap verandert constant en je hebt moeite om de ogen op de weg te houden. Lake Tekapo is helemaal turquoise en is omringd door bergen. Ook hier weer prima camping en de volgende dag zo'n 5u gewandeld. De top van een bergje beklommen en oh wat is het erg met onze conditie gesteld. Ik weet niet wat die mensen hier onder een "moderate" walk verstaan maar het is STEIL en LANG ook! Uitzicht was uiteraard verbluffend.
De volgende stop was Mount Cook. de hoogste berg van Nieuw Zeeland. Met goed weer moet je de berg al van ver kunnen zien, maar helaas wolkjes. Overigens stikt het hier van de toeristen. Er rijdt een lange rits aan Britz, Apollo, Wicked, Escape, Explore, Juicy, etc. aan campervans over de snelwegen en 's avonds met zijn 100-en op de camping rij aan rij. Maar goed. Eenmaal bij Mount Cook aangekomen wederom gaan trampen (= wandelen in NZ). Een schitterende wandeling van 4u door bergen (allemaal met sneeuw bedekt)en dan uitkomen bij de langste gletsjer van NZ. We waren zelfs getuige van een kleine lawine. De volgende ochtend hebben we nog een klein uurtje gewandeld en een glimp van Mount Cook op kunnen vangen voordat we weer verder gingen. Wil je daar bergen gaan beklimmen dan moet je zwaar getraind en ervaren zijn en dat zijn we natuurlijk niet. Er hebben al heel wat mensen het loodje gelegd daar.

Na een paar uurtjes rijden kwamen we aan bij Queenstown. Ook dit plaatsje ligt schitterend: aan het meer en omringd door bergen. Het is zo lekker om maar een paar uurtjes te hoeven te rijden en dan op plaats van bestemming aan te komen (in tegenstelling tot Australie). In Queenstown kan je de meest gekke dingen doen: bungy jumpen, jetboaten, skydiven, paragliden, ga maar door. Wij hebben eea aan ons voorbij laten gaan en hebben braaf gewandeld (weer zo'n zogenaamde "moderate" walk :) en zijn heerlijk uit eten geweest (vis vis vis!). We waren wel zo slim om in Queenstown een overnight cruise naar de Doubtful Sound (de fjorden aan de westkust in het zuiden) te boeken. Na een paar operators geprobeerd te hebben, konden we uiteindelijk 3 dagen later terecht. Prima. In de tussentijd hadden we genoeg tijd om naar Te Anau te rijden en vanaf daar naar de Milford Sound te rijden. Eerst wilden we de bekende Milford Track wandelen, maar we waren iets te laat met reserveren, zeg maar zo'n 6 maanden te laat :).

Afgelopen maandag zaten we al om 7,45u in de auto op weg naar de Milford Sound om de grote massa een beetje voor te zijn. Een schitterende route van 120 km en dan weer terug, want de weg stopt gewoon. Er zijn heel veel punten waar je onderweg kan stoppen en dat is ook echt de moeite waard. Omringd door bergen met gigantische watervallen en sneeuw op de top. Impressive. Het was bewolkt en regende en daardoor werd het ook wel mysterieus en waren de watervallen indrukwekkend. We hebben daar geen cruise op het water gedaan, omdat we de volgende dag immers naar de Doubtful Sound gingen. Het schijnt dat dit nog mooier is dan de Milford Sound dus we waren benieuwd! Dat is toch bijna niet mogelijk??

Vanuit Manapouri (ten zuiden van Te Anau) vertrok de volgende dag de boot. We kunnen wel stellen dat dit een van de beste tours/ cruises ooit is geweest. In het kort: schitterend weer terwijl er jaarlijks 9 meter regen valt in dat gebied, een topgroep van 12 man, dolfijnen die met de boot meezwemmen, zeehonden, kreeft als lunch, zelf gevangen vis als diner en bovenal een schitterende omgeving! Echt een geweldige tijd gehad. Na de cruise was het lichtelijk afkicken en zijn we naar het zuidoosten naar de Caitlins gereden om even de toeristenmassa te ontlopen. Ook hier was het mooi en hadden we een prima camping aan het strand met de zeeleeuwen die her en daar lagen. 's Avonds de zeldzame yellow eye penquins spotten. En dolfijnen die in de baai zwemmen. Fantastisch, daar word je stil van.

Nu zijn we weer beland in de toeristen route en gaan we vanmiddag richting de Fox Glacier, een andere trekpleister aan de westkust.

Al met al hebben we een geweldige tijd tot dusver!

Tot snel

Niels en The

• 07 Maart 2009 - 09:21

Wendy:

Klinkt heerlijk lieverds. Geniet nog lekker en gelukkig voor ons tot gauw!!!!!

Dikke kus uit een heerlijk zonnig Amsterdam

• 07 Maart 2009 - 10:49

Kees En Grietje:

Hi Globetrotters,
    Leuk om in dit verslag te lezen wat jullie ons al beknopt per telefoon vertelden. Schitterende indrukken. By the way, de groeten van Peter van Schaik! En van ons natuurlijk.
    Liefs en kus

• 07 Maart 2009 - 12:03

Will Bulterman:

hoi thecla en niels,
    wat een avonturen weer leuk om op de hoogte te blijven.
    kunnen jullie daar samen niet reisleider worden.
    hoef je lekker niet terug naar dit koude land met al zijn vele regels.
    nee zonder gekheid lijkt me echt wat voor jullie.
    en ik denk dat vele mensen
    dit geweldig zouden vinden om op deze manier begeleid te worden.
    jullie hebben nog even tijd om na te denken maar het schiet al op he.
    in iedergeval geniet van alles en tot mails

will en sjoerd

• 08 Maart 2009 - 07:13

Hotze En Lenie:

hoi Thekla en Niels

Wat geweldig weer dit avontuur te volgen.
    geniet er van.

groetjes

• 10 Maart 2009 - 16:52

Ank:

Lieve Thekla en Niels.Fantastisch wat jullie allemaal zien! foto s zijn mooi. Geniet er nog lekker van. Liefs Ank

• 12 Maart 2009 - 20:27

Elyn:

Ha Thekla,

Zo af en toe heb ik tijd om weer even te genieten van jullie heerlijke verhalen. Wat een prachtig avontuur!
    Vorig jaar september hebben wij een prachtige zeiltocht gemaakt van San Fransisco naar Los Angelos en dit jaar gaan we verder van San Diego naar het uiterste puntje van Mexico. We kunnen niet wachten!
    Inmiddels heb ik ook Tempo-Team verlaten door te gaan werken bij Randstad Holding. Bevalt prima, al mis ik uiteraard mijn collega's "aan de overkant".

Groetjes,
    Elyn

• 18 Maart 2009 - 06:36

Daan:

Niels, wat geweldig om weer even jullie reisverslag te lezen en het mooiste vind ik dat jij helemaal into diving bent en alle mooie duikplekken hebt gezien. Kijk ook of je kan gaan duiken in nieuwzeeand !! Poor knight islands. Koud waar wel mooi.
    groetjes Daan