De 5 zintuigen - Reisverslag uit Khajuraho, India van Thekla Boer - WaarBenJij.nu De 5 zintuigen - Reisverslag uit Khajuraho, India van Thekla Boer - WaarBenJij.nu

De 5 zintuigen

Door: Thekla

Blijf op de hoogte en volg Thekla

31 Oktober 2011 | India, Khajuraho

Zien
Overal mensen: lopend, fietsend, kruipend, op de brommer, in de auto, in de bus, op de bus, in de metro. Ook koeien, honden en geiten vinden hun weg in het " verkeer". Alles gaat kriskras door elkaar, links of rechts aanhouden is totaal niet aan de orde. Oversteken met de ogen dicht en hopen dat men je ziet.
De kleuren in het straatbeeld hebben alle kleuren van de regenboog. De vrouwen zijn schitterend gekleed en vaak versierd met henna en sieraden. De mannen daarentegen zien er vrij kleurloos uit met allemaal een Freddy Mercury snor.
Je struikelt over het afval op straat. Dan zie je vanuit een cafeetje dat het afval opgeveegd wordt en men vertelt dat dit vanuit de overheid georganiseerd is. De mond valt open (of eigenlijk ook weer niet) als vervolgens het bij elkaar geraapte vuil met een beweging vanaf de brug zo in de rivier gedonderd wordt.

Horen
Overal geluid: veel, hard, dag en nacht. De toeter toetert de hele dag door, te pas en te onpas. Chaos in je oren...

Ruiken
De meest heerlijke geuren komen je tegemoet vanuit de diverse eetstalletjes op straat en restaurantjes. Het volgende moment ruik je de riolering, uitlaatgassen en afval.

Voelen
In de figuurlijke zin van het woord " voel" je het intense en pure van dit land met al haar tegenstellingen.

Proeven
Wellicht overbodig om te schrijven dat het eten hier geweldig is. In de meeste restaurants eet je vegatarisch, maar dat heeft in de verste verte niets te maken met de vegatarische burgers en andere shit die we thuis kennen. Nog geen dag hetzelfde gegeten en allemaal even lekker. Hoe viezer het eethuisje des te beter de keuken. Allebei nog niet ziek geweest hoewel we nu net een kleine misselijkheid aan het verwerken zijn :) Maar dat mag geen naam hebben.

In eerste instantie wilden we een rondje maken door de provincie Rajastan, maar in Delhi bleek dat dat toch wel lastig werd. Vanwege festivals (diwali festival) en camel fairs waren alle treinen helemaal volgeboekt t/m de derde klasse aan toe. Hebben alle combinaties van steden geprobeerd, maar wachtlijsten van 70 man waren geen uitzondering. Uiteindelijk in Delhi bij het treinstation een kaartje naar Jaipur (de poort naar Rajastan) kunnen bemachtigen. De wachtrij hiervoor was zeer bijzonder: in een ruimte zaten meer dan 100 man op een stoelje te wachten dat kris kras door de kamer slingerde. Zodra er iemand aan de beurt was schoof iedereen 1 zitje op. Erg komisch allemaal. Verder mensen die schaamteloos proberen voor te dringen, maar toch vaak teruggefloten werden door ofwel toeristen ofwel Indiers.
Met de nachttrein naar Jaipur gegaan en daar het Amber fort bezocht wat zeer de moeite waard was. Het was een gekkenhuis op straat aangezien iedereen voorbereidingen aan het treffen was voor het Diwali festival. Veel vuurwerk, lichtjes, versieringen en eten. Jaipur wordt ook wel de pink city genoemd.
Hebben een afwijkende reisroute uitgestippeld en zijn via Agra (met de indrukwekkende Taj Mahal) naar Orcha gegaan. Een relaxt plaatsje met relatief weinig herrie. Inmiddels zitten we in Khajuraho en gaan straks de tempels hier bezoeken. Deze tempels behoren tot de mooiste van India en zijn gebouwd ong. 1000 na christus. De tempels zijn erotisch getint met afbeeldingen van orgies e.d. Zijn benieuwd :)
Vanaf hier gaan we naar Varanasi gelegen aan de Ganges. Hoe daar te komen is nog even de vraag aangezien we nu op een wachtlijst voor de trein staan. Wellicht wordt het een decadente auto met chauffeur (we zijn immers ook geen twintig meer). Na Varanasi vliegen we naar Calcutta (want ook hiervoor zijn de treinen reeds volgeboekt) en vanaf daar gaan we naar de Andaman eilanden. Met name Niels kan niet wachten. Daar wordt het niet veel anders dan vissen, duiken, relaxen en genieten van verse vis!

Kus
Niels en Thekla

PS de misselijkheid zakt al!

• 31 Oktober 2011 - 16:25

Ank En Bert.:

Lieve Thekla en Niels, bedankt voor het mooie reisverslag. We vinden het fijn dat jullie zo lekker genieten. We hopen dat de rest van de vakantie ook geweldig wordt. Die Andaman eilanden lijkt ons ook wel wat....
    Met Nanet en de vissen gaat het prima.
    Hier is alles verder OK.

Veel liefs van Ank en Bert.

• 31 Oktober 2011 - 17:04

Kees En Grietje:

Mooi en beeldend verslag!
    We zien het allemaal voor ons, horen het geroezemoes, ruiken het riool, voelen met jullie mee en proeven de sfeer en het lekkere eten.
    Maken wij ons druk over Sprinters en ontbrekende toiletten ...
    Liefs.

• 09 November 2011 - 14:26

Jo & Aram:

jeetje wat supergaaf zeg!! Zie op jullie blog dat jullie nog 10 dagen te gaan hebben, dus ik zeg.... chill ze op de Adaman islands. Wij (hier in de kou) denken aan jullie!

Groetjes
    Jo (en Aram & de boys)