Quito, Banos, Mindo & Galapagos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Thekla Boer - WaarBenJij.nu Quito, Banos, Mindo & Galapagos - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Thekla Boer - WaarBenJij.nu

Quito, Banos, Mindo & Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Thekla

24 November 2012 | Ecuador, Cuenca

De eerste beste helling op de eerste avond in Quito doet ons naar adem happen...Je merkt meteen dat je op ruim 2800 meter zit en niet alleen vanwege de ijle lucht: Quito is omringd door vulkanen van 4000 meter en hoger. Een erg indrukwekkend gezicht. Het oude gedeelte is erg mooi (veel koloniale gebouwen) en het zonnetje schijnt. We laten ons door een taxi naar het uitkijkpunt El Panecillo brengen en zien vanaf daar de besneeuwde bergtoppen van de bergen en vulkanen. Lopen is geen goed idee, aangezien de kans op beroving zeer groot is. Weer beneden ontstaat een klein opstootje op straat en we zien agenten wegrennen!! terwijl ze door fruit bekogeld worden. Vreemde gewaarwording. Zondagochtend ontbijten we bij een lokaal tentje met rijst en kip. Heerlijk.. We hebben besloten om toch de Galapagos te bezoeken en gaan geld pinnen. Op de terugweg naar het hostel komt een man ons tegemoet die een poging wil doen tot beroving (en dat om 8u ´s ochtends..). Hij is helemaal naar de klote en rent weg zodra Niels naar hem wil uithalen, mijn hart zit in mijn keel en ik ben schijterig weggerend. Gelukkig goed afgelopen.
Aangezien de cruise naar de Galapagos pas op 18 november vertrekt besluiten we de week te spenderen in Banos en in Mindo. Banos is 4u met de bus naar het zuiden en de reis is in vergelijking met de bussen in Azie een verlichting, wel het tasje op schoot..Schitterende natuur onderweg, volop genieten dus. Banos ligt op 1800 meter en is bekend om de thermale baden en alle adventure sporten die je kan beoefenen. We houden het op chillen in de baden en een dag mountainbiken. De meest bekende route die je kan fietsen is van Banos naar Puyo (gelegen op 950 meter en startpunt voor de Amazone). De rit is 61 km lang en grotendeels bergaf. Onderweg veel watervallen en een adembenemende natuur, je ziet dat de vegetatie langzaam verandert en steeds tropischer wordt Echt geweldig, alleen hadden ze er niet bij gezegd dat er ook wat klimmetjes in zaten met als gevolg dat we stukken met de fiets aan de hand moesten lopen, zo steil.. In Puyo naar het busstation en met fiets en al terug naar Banos.

Na paar daagjes Banos werd het tijd voor Mindo. Dit is een klein dorpje ten noordwesten van Quito gelegen in de zogenoemde cloud forests. Is bekend vanwege de vele vogelsoorten die daar zijn, voor de echte ¨birdwatcher¨ dus. Wel een dagje bussen om er te komen. Komen ´s avonds in het donker aan en worden aan de kant van de weg gedropt. We beginnen met lopen richting het dorp (want we denken paar honderd meter), maar al snel stopt er een auto die ons een lift aanbiedt. Blijkt het nog zeker 10 minuten rijden met de auto. Lopen was geen doen geweest in het donker. Mindo is echt een te schattig plaatsje met wat restaurantjes en hostels. Het valt ons op dat er erg weinig toeristen zijn en veel dingen leeg of dicht zijn. Crisis of nog geen hoog seizoen?
Het hostel ligt aan een riviertje en Niels heeft 2 middagen met de camera in de aanslag gezeten om allerlei vogeltjes vast te leggen. Kolibries en weet ik wat voor een soorten. Erg relaxed daar en waar je ook kijkt: bergen, bossen, riviertjes. We maken wandelingen en bezoeken ook de lokale watervallen as usual :).

Op zondagochtend zijn we weer in Quito en vliegen vanaf daar naar de Galapagos naar Baltra. We worden daar opgewacht door de gids van de boot waar we 6 dagen op zullen bivakkeren, de Encantada. Is een van de kleinste boten, maar prima voor ons. Twaalf passagiers en zes crewleden. We bezoeken elke dag een ander eiland met elk zijn unieke vegetatie en wildlife. Tussendoor veel snorkelen waarbij we een school haaien, schildpadden, zeeleeuwen, eagle ray en tropische vissen spotten. Zelden zo mooi gesnorkeld, alleen water is ontzettend koud. Je wordt er stil van als je op een meter afstand twee blue footed boobies een nestje ziet maken of zeeleeuwtjes van een paar uur oud bij de moeder aan de borst ziet drinken. De Galapagos eilanden zijn echt uniek en we zijn inmiddels honderden foto´s verder. Hadden het niet willen missen. Aan boord prima eten en de kabines waren ook ok. Elke avond minimaal 4uur varen naar het volgende eiland waarbij de pilletjes tegen zeeziekte geen overbodige luxe bleken. Alleen de groep zelf was meer dan verschrikkelijk, echt een drama. Alleen een Spanjaard met wie we nu ook in Cuenca zijn en een Britse waren de moeite waard. Voor de rest...bbrrr

Gisteren weer aangekomen op het vaste land en meteen een bus vanuit Guayaquil naar Cuenca gepakt. Ik dacht dat we zo ongeveer op weg naar de maan waren, zo lang was de bus aan het klimmen. Ook Cuneca ligt redelijk hoog (2500 meter) en doet erg Europees aan qua gebouwen en restaurantjes. Loop momenteel nog te zwalken op mijn benen na al die dagen op zee..

Komende week weten we nog niet helemaal wat we gaan doen, er zijn zoveel mogelijkheden. We hebben het in ieder geval erg naar ons zin.

Hasta luego!